Alla inlägg den 2 augusti 2008

Av Gittan - 2 augusti 2008 13:39

Ja nu har vi kommit hem igen, skönt.

BORTA BRA MEN HEMMA BÄST, ja det får man väll säga är sant.


Vi, jag och barnen, bilade upp med kusin L och hennes kompis, torsdagen den 24 juli.

Då åkte vi till stugan vid kusten. Där var vi med mina föräldrar och hade det underbart. Det blev ju kanon väder under hela veckan som vi var där.

Tors- lör var kusin G hos oss. Det blev två vänder till Borga  med båt & lite bad. Å och G sov ute i gäststugan, undrar när de släckte lampan på natten??


Söndag tog jag och barnen en tur in till Sporthallsbadet inne i stan. Dit kom även kusin L. Vi hade där en underbar dag. Tuvärr fick lilleman feber på sön natt, det blev några jobbiga dagar för honom. Det verkade som om det var den berömda 3-dagars febern. Kan också ha varit mycket sol och värme som gjorde sitt.


Måndag kom kusinerna S och M med sina respektive ut till stugan. De tog Å och båten över till Borga där de tillbringade hela dagen med bad och sol. När de kom åter till stugan bjöd morfar på vofflor, grädde och sylt. Ja han gräddade vofflor åt 8 personer, bra gjort.


Tisdag ringde väckar klockan tidigt som sjutton, 05.30 Kl. 07.00 åkte vi till stan och hämtade upp kusin L för fortsatt färd mot Bredbyn i Ångermanland där vi skulle ha kusin träff.

ÅÅÅÅÅÅÅ denna dag blev helt underbar.

Vi träffades uppe på backen, där min mamma är uppvuxen.

Där var jag och mina barn, mina två systrar med familjer, min mor och far, mina två kusiner med familjer och min morbro med fru. Vi var 23 st.

Vi fick kaffe med dopp när vi kom fram runt 10.30

Efter en trevlig stund begav vi oss med bil till Bredby fäbodar. En underbar plats ute i skogen. Där berättade min morbro om tiden på fäbodarna. Min mormor var nämligen fäbojänta när hon var ung. Det innebar att man under sommaren hade hand om korna ute i skogen, mjölkade, gjorde smör och ost som sedan karlarna kom och hämtade och bar hem till byn till försäljning.

Efter intag av lunch åkte jag och barnen bil tillbaka, de andra gick en 7 km lång frågeslinga tillbaka till backen.

Undertiden som de gick frågeslingan passade vi på att gå och bada i ån. Det är ett bad ställe i just en liten å där vi ofta badade som små, härligt det var som att gå tillbaka i tiden.

Till middagen fick vi kallskuret, potatis sallad och mängder med färsk frukt och bröd.

Hem färd runt 8-tiden. Ja det blev en riktig heldag.

Trött som sjutton nattade jag först lilleman och sedan låg jag och Å och pratade lite om dagen, även hon tyckte den var mysig.


Ons var vi i stugan och tog det lungt. Packa de ihop och städade lite, åkte sedan intill stan. Jag och barnen tog oss en sväng till Birsta och shoppade lite. Köpte en skön bodypeeling på BodyShop så på kvällen blev det badkaret för båda barnen och även mig, mmmmmmmmm så skönt.


Torsdag tog mor och far hand om lilleman så jag och Å hade en heldag på Sporthallsbadet själva. Å simmade för simborgarmärket, bra gjort.

På kvällen gick jag och lilleman till och från kyrkoruinen i Selånger där det var musik i det gröna. Å och mor och far åkte bil. En skön kvällspromenad och lite musik.


Fredag idag är det mors födelsedag så jag blev i köket en heldel.

Fixade och hackade till en kasslersallad, bröd, smör och ost till 14 personer. Syskonen med familjer och min fars syster med man kom för att gratta och äta lunch och tårta.

Sedan var det hemfärd, åååå va vi längtatde efter pappa P, min man.

Stora kramen när vi kom hem. En fin sommar bukett stod i köksfönstret.


Ja i det stora hela har det varit en kano vecka men som sagt

BORTA BRA MEN HEMMA BÄST..................................



Ovido - Quiz & Flashcards