Alla inlägg under januari 2009

Av Gittan - 25 januari 2009 13:42

Satt igår kväll och kollade på filmen Eyes wide shut med Tom Cruise & Nicole Kidman.

Bra film MEN mitt i allt så ser jag en bok som heter "Introduktion till Scientologerna"

Snacka om smyg reklam.

Helt klart ett krav från Tom för att spela med i filmen, han är f+n inte klok.

Gör allt för att få ut sitt budskap, måste vara helt hjärn tvättat.

Nåja jag skall inte besudda sekten helt, vet ju inte riktigt vad den handlar om men den verkar skum, som alla andra sekter.

Men men de som är med och delar åsikterna verkar ha det bra, ända tills de kommer på bättre tankar...........................

Av Gittan - 24 januari 2009 10:18

Måste bara visa er dessa två underbara bilder som jag tagit med MOBILEN.

Sjukbra upplösning på en mobil, vad skall men med en kamera till ?!

Jag har en SonyEricsson Cyber-shot med 5 megapixlar och det är tydligen bra................(ler)


Av Gittan - 22 januari 2009 18:17

Min man är modell för aftonbladets korsord idag, kolla.......

Av Gittan - 22 januari 2009 12:19

Detta säger Dyslexsiförbundet om kattmodellen :


DYSLEXIFÖRBUNDET 2008-02-20

Kattmodellen 

Under februari har en ny modell för läsinlärning fått uppmärksamhet i massmedia – Kattmodellen.

Förbundet har nåtts av flera förfrågningar från medlemmar och andra om vad vi anser och om detta är något att satsa på. Dyslexiförbundet har som policy att inte ta ställning till olika pedagogiska metoder – det tycker vi är en sak för pedagogiska experter och lärare att göra. Däremot kan vi informera.  

Kattmodellen är en inlärningsmetod som bygger på helordsläsning, dvs man skall känna igen orden - inte bokstäverna. Förespråkarna säger att kattmodellen är en metod eller pedagogik som lär eleverna att steg för steg lära sig och behärska helordsläsning. Helordsläsning i sig är inget konstigt. Alla vana läsare läser på detta sätt. Det många framför allt reagerar på är det sätt det hela presenteras på; ”60-80 procent kan lära sig läsa på några timmar”, ”kattmodellen botar din dyslexi” mm.

Förespråkarna har både i tidningen Metro och i TV4 helt oemotsagda kunna presentera sin affärsidé. Det hela har skötts oproffessionellt av inblandade medier, som för allsidighetens skull borde ha tagit med sakkunniga i sammanhanget. Att notera är att det inte finns några vetenskapliga undersökningar eller utvärderingar av modellen. Arbetet med modellen bedrivs affärsmässigt.

Att delta i ett informationsmöte kostar 300 kr och en utbildning över tre förmiddagar kostar 3 500 kr. Avslutningsvis kan sägas att företrädarna för kattmodellen snarast borde se till att modellen blev utvärderad av sakkunniga i ett seriöst pedagogiskt sammanhang och att på det sättet komplettera sitt säljmaterial med den typen av information, vilken idag saknas. 

Bengt-Erik Johansson och Sven Eklöf,

Ordförande resp. kanslichef i Dyslexiförbundet FMLS


Summan av kardemumman verkar bli:

INGEN KATTMODELL

Vi går vidare............................................
............  

Av Gittan - 22 januari 2009 08:40

Ja det var lättare sagt än gjort att hitta info om denna modell.

De som gått kurs och det gått bra för är ju lyriska men det visar sig att det inte finns vetenskapliga belägg för denna metod.

Jag är då en person som gärna vill ha vetenskapen bakom det mesta.

Läser jag om de som lyckats låter det mycket bra, men läser man om de som granskar modellen så är de inte lika possitiva.

- Det klart att läser man 10-15 min varje dag ger det ju resultat förr eller senare............

Ja det är sant, så är det modellen som hjälpt dessa människor eller är det envist tränande??

HJÄLP är det något som vet något mera, eller vart kan jag vända mig för att få reda på mera om denna modell?

Finns det någon som har blivigt hjälp med sin dyslexi på något sätt/vilket sätt?


Hör av er.....................

Av Gittan - 20 januari 2009 18:39

Fick ett tips av en vännina på en hemsida där de lovar hjälp för människor med dyslexi:

www.kattmodell.se

Jag skall fördjupa mig lite mera ang detta ikväll när barnen gått och lagt sig, mer info kommer imorron.

Men det jag läst verkar bra och vi skall troligt anmäla oss till någon kurs, så vi  kan få lite mera hjälp.

Av Gittan - 19 januari 2009 07:47

Det hela började med lill prinsen.

Han fick ögoninflammation, feber & förkylning i torsdags.

Febern ligger på över 39. Han vill inte äta mat, lite frukt, glass och välling går ned men inget annat.

Ligg/sitta i mamma eller pappas knä är bästa platsen, så nog är jag hemma med sjukt barn alltid. Det blir inte så mycket annat gjort.

Just nu sover han fortfarande, bra för kroppen att återhämta sig.


I morse när tösen kom upp var hon brännhet och hade ögoninflammation, så nu sover även hon igen.

Ja så nu försöker jag små pyssla lite innan barnen vaknar.


Frukosten, klar.

Hängt tvätt och satt ny tvättmaskin, klar. 

Kaffe pannan kokar, klar.

Plocka ur diskmaskinen, ja jag ska.

Anmälan till försäkringskassan, gör det när jag bloggat klart.


Efter lunch kommer mannen hem och avlöser mig.

Vi kör halv dagar denna gång så blir ingen chef lessen att vi inte är på jobbet och gör det vi är bäst på, hihi


Ha en härlig dag KRAM


Ha en


Av Gittan - 18 januari 2009 11:45

Vill på detta sätt passa på att göra reklam för min arbetsplats.

Jag jobbar som tandhygienist i Täby, Stockholm.

Så klart är det hos den bästa tandläkaren som finns han heter Hans-Olof Örnerfeldt och är mycket kompetent.

På våran klinik utför vi allt från barnundersökningar till implantat och kosmetisk tandvård.

Alla nya patienter är välkommna.

Upp ge då gärna att ni ringer för att ni läst denna blogg så vi vet om denna reklam gett resultat.

Gå in på våran hemsida och titta

http://www.dentalkompaniet.se

TACK!


Ovido - Quiz & Flashcards