Alla inlägg under september 2008

Av Gittan - 30 september 2008 20:09

Vaknade kl.06.15 av min underbara prins.

Vi åt frukost med tösen.

En titt på vädret, en underbar höst dag.

Bestämde mig för att det blir cykel till jobbet idag.

Jag och prinsen stack 15 min före tösen. Lämnade prinsen på dagis och begav mig mot jobbet. Tar den längre turen och njuter av höst solen. Dimman låg över ängarna och solens strålar sken igenom, helt underbart.

Så ringer mobilen:

- Mamma jag hittar inte mina hemma nycklar...................

Jaha, mamma som man är, det är ju bara att cykla hem igen och låsa dörren efter dottern som gått till skolan.

Iväg igen, denna gång den snabbare vägen.

Åker då förbi en liten sjö.

OJJJJJJJJJ vilken vacker syn. Även där låg dimman tät över en spegelblank sjö, solstrålarna slår igenom och även här är det underbart vackert.

Vilken tur i oturen att dottern inte hittade sina nycklar så jag fick se två vackra natur upplevelser.

Det blev en bra dag och att tänka tillbaka på den vackra natur gör mig varm i kroppen.


HA EN UNDERBAR HÖST............................

(oj va många "underbart" det blev i detta inlägg)


Av Gittan - 27 september 2008 08:26

Kolla in artikeln i aftonbladet i dag, det är helt enligt mina mått, UNDERBART.......    Lite smuts håller dina barn friska ?lite skit rensar magen? Familjen Bergfeldt i Skövde är inte ”lite skit rensar magen” Familjen Bergfeldt i Skövde är inte förvånade över undersökningen. ”Både vi och våra barn lever efter parollen lite skit rensar magen och vi är sjuka väldigt sällan”, säger pappa Nicklas, 31. Mamma Ida, dottern Victoria och sonen Ludvig håller med. Foto: Mikael Ljungström 5 tips för att städa lagom

1. Använd vatten och såpa. Det behövs i princip inget annat för att det ska bli lagom rent.

2 Köket behöver inte städas kliniskt rent. Tänk i stället ”hygieniskt” som utgångspunkt.

3 Undvik klorin och andra miljöfarliga produkter, det blir nog rent ändå.

4 Släng inte i onödan. Det räcker att rensa skafferiet en gång i kvartalet, inte oftare.

5 Städa för dig själv. En orsak till hysteriska städningar är om man rengör för någon annans skull.

Källa: Estrid Bengtsdotter-Holm, journalist och författare till boken ”Städa!”

För rent – det kan orsaka allergier

Bättre lite skit i hörnen.

Än ett rent helvete – med sjuka ungar.

– Ämnen i bakterier och mögel kan vara bra att få i sig, säger allergiprofessor Magnus Wickman.

Har du skinande rent hemma utsätter du dina barn för fara.

Det hävdar brittiska forskare.

Det är bristen på ”vänliga” bakterier under uppväxten som kan ge svagt immunförsvar, visar deras undersökning.

Det kan i värsta fall leda till diabetes och allergier.

Friskare på landet än i stan

Undersökningen får visst stöd av allergiprofessor Magnus Wickman.

– En hypotes säger att ämnen i bakterier och mögel kan vara bra. Det grundar sig i forskning som visar att barn uppväxta på landet är friskare jämfört med dem som levt i stadsmiljö, säger han.

Om du har kliniskt rent innebär det inte bara att du tagit bort dålig smuts, menar han.

Även det du tillför – såpor och rengörningsmedel – kan vara skadligt.

– Sen måste man tänka på att de stressade föräldrarna som städar hela tiden också kan påverka barnen negativt.

Marie-Louise Danielsson-Tham, som nyligen polerade lortiga hem i tv-programmet ”Rent hus”, håller med om att bra bakterier är viktiga att få i sig.

– Vi ser att i delar av världen där man får i sig bra bakterier via maten så är man friskare. Men god hygien är bra, vi ska inte tillbaka till smuts-Sverige och bli sjuka.

”Inte kliniskt rent”

Författarinnan och småbarnsmamman Linda Skugge skriver ofta om städning på sin blogg.

– Jag skriver att man ska städa mycket. Men det innebär inte att det är kliniskt rent hos oss. När man har barn ser det ofta ut som en ladugård hemma.

Hon sågar den brittiska forskningen.

– Jag gillar inte att folk får en anledning att låta bli att städa.

Pär Karlsson

Av Gittan - 26 september 2008 08:07

Var igår kväll ut med jobbet. Vi var på mingelfest med Forssbergs, de är återförsäljare åt oss.

Det var mingelmiddag och dans. Maten var under all kritik men bandet, Hoffman Circus är helt kanoners.

Vi dansade så svetten lackade.


När jag kom hem strax efter 12, gick jag in till min granne där mina två små barn låg och sov, mannen är borta i jobb.

Skulle ta med mig prinsen in men grannen tyckte att han skulle sova kvar.

Så jag gick in och lade mig. Sov fram till kl.06.15 då det var dags att kliva upp.

Fixade lite frukost och stax före 7 kom grannen med prinsen.

- Vad gör ni med denna unge, han är ju helt underbar. Om alla barn vore så här lätta skulle jorden vara överbefolkad =)


Grannen hade gett honom välling igår kväll och sen somnade han utan pip. Han sov sedan hela natten. Vaknade och gnällde lite precis när han skulle gå upp på morgone.


Ja det är skönt att veta att han är snäll även när han inte är med oss. En trygg liten kille.


KRAM PÅ ER BÅDA MINA BARN NI ÄR UNDERBARA

Av Gittan - 24 september 2008 18:11

Har idag varit på tandläkarmässan i Älvsjö.

MÅNGA människor och MÅNGA utställare.

Kul att också träffa några lärare från tandhygienist utbildningen och även några gamla klasskompisar. Beställde lite nya saker till kliniken och ett par nya arbetsskor, super sköna.


Åkte kommunalt buss och pendel, lungt och behagligt gungande, sommnade  nästan på väg hem. Tänk att det finns de som sitter varje dag år ut och år in och pendlar dessa avstånd. För mig tog det 1 timme från bussen till pendeln i Älvsjö. Själv har jag 15 min till mitt jobb. Ja allt är väll en vane sak kan jag tänka mig.


Hämtade lilleman på dagis och då berättade dagis personalen att han varit gnällig och haft lite lite feber. Han har fått 4 nya tänder den senaste veckan så det är kanske det som spökar, hans mage har inte heller varit i sina sinnes fulla bruk. När vi kom hem och jag tog av honom ytterkläderna rasade halva sandlådan ut på golvet. Tog av honom det övriga kläderna och andra halvan av sandlådan kom farande. Tänk han hade sand inne i blöjan. Det blev en snabb dusch.

VI käkade pytt i panna idag med ägg och rödbetor, gott tyckte alla.


Nu leker tösen med en kompis på rummet. Det skall göra teckningar och skicka till en kompis som flyttat från området så det träffas inte så ofta.


Själv skall jag köra en pilates timme när de båda gått och lagt sig i kväll. Får se hur det blir imorron, dagis eller vab, beror på tempen.


KRAMAR

Av Gittan - 21 september 2008 16:56

Idag har varit en seg dag.

Jag & min man var på ett vackert bröllop igår, mycket trevligt.

Kom hem runt 2-tiden & kl.6,30 vaknade lille prinsen, trööööööt.


Har iallafall varit till Edsbacka marknad med mina förräldrar & barnen. Vi promenerade dit & hem, skönt. Det är en så där härlig höst dag med sol & lagom temp, härligt.

Lagomt med folk när vi kom dit & mycket med folk när vi gick därifrån. In handlade en påse munkar, majskolvshållare & 5 par strumpor till tösen.

När vi kom hem fikade vi munkar, sedan var det dags för mina förräldrar att bege sig norröver, hemmåt. Kör försiktigt det är en lång väg.


Nu har jag blivigt frisk från min förkylning som jag dragits med i 14-dagar så det blir tuvärr inget Lidingölopp nästa helg =(

Får nöja mig med att titta på & heja fram de andra istället. Nåja nu gäller det bara att sakta komma igång igen.

Har kört lite pilates men nu är det pulsen som måste upp igen.

Ut i spåret & roddmaskinen måste utnyttjas de dagar jag kommer hem sent eller mannen inte är hemma.


KRAMAR



Av Gittan - 16 september 2008 21:13

JA jag har varit på tuppelware party och det är inte tantigt!!!

Det är kanon bra varor.

Jag har redan halva skåpen i köket fulla med deras burkar, lökhackare, glasskopa, bakbunkar osv

De har alla en sak gemenam livstids garanti och att de är av super kvalite.

Ex så blir locken till burkarna inte skeva i diskmaskinen.


Så har ni inte använt tuppelware förrut se till att gå på ett party och provköp någon produkt.

Dessutom träffar man många vänner och får ofta mycket gott fika som värdinnan står för.

Alltså en trevlig kväll med ett litet inköp.


KRAM

Av Gittan - 13 september 2008 07:32

Jag har en arbetskollega som jag bara tycker är helt underbar.

Som min chef sa -Hon är en underbar liten människa, sant.

MEN tuvärr är hon uppväxt i ett troende hem, inget fel idet, missförstå mig rätt i detta inlägg.


Hela hennes familj, vänner & liv är uppbyggt på denna "sekt".

Tjejen är 22 år och lever livet, party, killar, resor ja det glada lyckliga livet man har när man är i hennes ålder.

I hennes "sekts" ögon lever hon fel, för att hon gör det skall hon nu stå inför de "äldre" och bedyra att hon ångrar sig. Om de godkänner hennes ånger får hon fortsätta vara med annars kan de utesluta henne.

Hon har sådana samvetskval så det håller på att äta upp henne.


Hon har många gånger funderat på att gå ur MEN då försvinner hela hennes liv. Alla som hon känner som är med i denna "sekt". Går hon ur får de inte prata eller umgås med henne, så sjukt. Tänk er själva att hela ditt liv försvinner alla vänner och familj, nä fy sjutton va jobbigt.


Hoppas nu att allt går vägen för henne i helgen så hon får lite lugn i sitt innre.

TÄNKER PÅ DIG VÄNNEN!!!!!

Av Gittan - 10 september 2008 10:13

Lägger ju sällan upp bilder på mig själv, eftersom det alltid är jag som står bakom kameran, så även på denna bild.

Men här kommer en lite hälsning från mig.


KRAM

Ovido - Quiz & Flashcards